Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
634-01 airbox tichá verze [Chátra](19.10.2021 12:00:44)
Příspěvků: 35, poslední: 27.10.2021 18:44:4068858.Informace
V tlumiči sání své 634-01 (1976) jsem našel tento labyrint http://www.jawamania.info/Files/moto/274951/Airbox_634-01.jpg . Je to originál, nebo dodatečná úprava?
Vyvážely se vůbec tiché verze 634-01 do SSSR?
Longr: a máš k tomu otevřenýmu sání zkrácený píšťaly bez zátek? [Banjokid] (27.10.2021 18:44:40)
Na mojí 350/354 s motorem 360 mám otevřené sání, kulaté panelkové hlavy, písty nedojíždí až na hranu. Drobné slícování kanálů a úprava sacího z toho udělala příjemně točivou a svižnou moto. Na kompresi jsem nesahal. Mám ještě i vysoké panelkové hlavy, ty mají asi o 1 cm3 menší spalovák. Někdy je tam možná zkusím. Každopádně na 250 panelkovém motoru se snížení hlavy sakra pozná. [longr] (22.10.2021 22:22:08)
Sorry ještě za poslední myšlenku:
Nedávno jsem jezdil nějakou dobu se 43kW 135kou favoritem a po přesednutí do 1.3MPI feldy jsem si připadal jak v raketě. Pak jsem vytahnul motorky a jezdil denně do práce na 634. A když jsem pak přesednul na 640, měl jsem naprosto stejný pocit - jako na raketě :D
No procentuální rozdíly výkonů jsou témeř stejné...
[agent] (22.10.2021 21:27:16)
výkon v papírech samozřejmě překlep, mám tam 14,7 [agent] (22.10.2021 21:17:20)
Hezká přetahovaná, ale abysme se konečně shodli, jaká je vlastně realita - to ne.
No já mám 634-7, koupena v Kyjově, štítek v češtině, výkon v papírech 14,4kW.
Karbec tam je číselně (komplet číslo z odlitku + vyražené 4číslí) pro hloučnou verzi a trysky taky odpovídají hlučné. To nikdy nikdo nebastlil. Výfuky rovné, 2 těsněné přepážky.
Na vstupu airboxu není sebemenší známka toho, že by tam někdy bylo jakékoliv škrcení. Molitan uvnitř nebo ten chobot už si přesně nevybavuji, ikdyž jsem to určitě v minulosti zkoumal, ale myslím že tam nic takového není.
Motorka jede tak, že to odpovídá těm necelým 15kW - oproti 638 je to dost líné a rozhodně to ani netahá odspodu.
Za mě by ta motorka musela mít lepší karbec (možná by stačil osmičkovej) a kompresi osmičkového motoru, aby to trochu ožilo. Ale nedavno jsem si uvědomil, že i kanály ve válcích se u 638 měnily, takže neznámých tam je až až :)
Každopádně línější motor a ještě s těžším sekundárním převodem - žádnej zázrak.
Někdy bych se ale chtěl projet na 634, která má těch 25k a vidět, kde se ten výkon bere...
Třeba můžem udělat 634-kovej krucík a porovnávací testovací jízdy :D
[agent] (22.10.2021 21:12:03)
Krizoň IV - 634 mala až 17.7kw (24HP)

https://img22.rajce.idnes.cz/d2203/14/14052/14052964_f9e4888a087f4cf59657242850904c6f/images/IMG_20170518_163051.jpg?ver=0

Ja som na mojej nameral 15kW na motore, s dvoj klingeritovou prepážkou v tlmičoch. To bola mašina nejaký čas po zložení a oživení...odvtedy som tam dal karbec z bezclonkovej 638 a vyhodil ten zahnutý chobot z airboxu a mašina citeľne ožila. Ak sa budem veľmi nudiť, možno ju dám znova niekedy zmerať
[Milos634] (22.10.2021 14:54:23)
longr: Neni tomu tak. Panelkovy motor ma v zakladu tech 14 koni, 592 je skutecne priskrcna. 634 motor ma tech 20 koni, neni priskrcena. Zadny laborovani pouze se sanim tomu nepomuze. Vykon se zvednout pouze hlavama s vyssi kompresi, a otevrenymi vyfuky. [Krizoň IV.] (22.10.2021 13:06:26)
Třeba panelka 559 a 592 má clonku v sání, menší trysku a delší píšťaly ve výfuku, související s další přepážkou. Rozdílem jsou dva šemíci. Vyndáním clonky, větší tryskou a zkrácením píšťal se dá dosáhnout parametrů 559. Počítám, že podobné to bude i s 634. Že Pavlůsek zmiňuje verze 25 k, to je možné, ale skoro bych počítal, že je to podobně bájná hodnota jako 28 k u Califa. [longr] (22.10.2021 12:33:03)
Doktore, jenze Buchtic mel tyhle vlozky v jeho prvni ctyrce s motorem 633-3, urcenym prave do svazu. A "odskrcena" 634 na brzde ma 20 koni. Oboji vyslovene popira tvrzeni ze 'hlucna' 4ka do SSSR se lisi akorat zaskrcenim a vetsi trysku, a vymena zvedne vykon nekam na tech 22 koni. [Krizoň IV.] (22.10.2021 11:18:32)
Krizoň IV.: Ano, o jiných vložkách výfuků vím - byly zde tuším jednou i fotky, dost možná, že od tebe. Ale nejsou ty upravené výfuky u ještě výkonnějších verzí motoru, které se taky dělaly? Kniha Jawa 350 typ 634 a příbuzné modely od A. Pavlůska zmiňuje i 23 - 25koňové verze, které se montovaly do vývozních modelů určených jak do SSSR, tak na západní trhy. Zde věřím, že k takovému navýšení výkonu prosté odškrcení sání nestačilo. [Ota] (22.10.2021 9:26:33)
Milos634: Jo, to je ono, prevodovka planovana do 400TS, kartery prototypy, do klasiky 638 to zamontovat nejde. [Krizoň IV.] (21.10.2021 22:29:25)
Legendárny 5-kvalt
http://jenikovo.wz.cz/zajimavosti/tipy_jawa_11.htm
[Milos634] (21.10.2021 21:13:52)
Krizoň IV - nebol to žiadny prototyp 400TS, kde celý motor vyzeral inak. Vyzeralo to na normálnu 638, rovnaké bloky a iné boli až pod deklami, lebo prevodovka bola riešená inak, aj kulisa bola nahradená valčekom s drážkami. Bola to vraj pár kusová séria...idem to hľadať [Milos634] (21.10.2021 20:53:22)
Milos634: Petikvalt na seriovych 638 karterech ? Najdi to a posli. Vim ze petikvalt existoval v prototypu Jawy 400TS ale to nebyly seriovy kartery. [Krizoň IV.] (21.10.2021 19:50:03)
Ja som 5-kvalt napríklad na 638 som videl. Boli fotky aj tu na JWM [Milos634] (21.10.2021 19:35:18)
Jad: Jenze paty kvalt nikdy nikdo nevidel, otevreny vlozky vyfuku na exportnich hlucnych jawach jsem osobne videl, vyfotil, a jednu takovou mam v garazi. [Krizoň IV.] (21.10.2021 13:37:16)
Asi to byla tajná informace, jako pátý kvalt u policejních třiapůlí:-) [Jad] (21.10.2021 13:26:17)
Doktore, jenze "dostupne zdroje" prokazatelne lzou. Ty vyfuky se proste lisi, a "dostupne zdroje" o tom mlci.

ano, seskrceni sani muze ubrat vykon. Ovsem pouze pokud ten motor ten vykon pred seskrcenim mel. Ctyrka nema vic nez 20 koni bez uprav o kterych uz asi po ste do zblbnuti mluvim.
Kejvacka ma to samy. Verze s otevrenym sanim i s airboxem ma 12 koni, ale "priskrcena" verze s airboxem ma nizsi spotrebu.
[Krizoň IV.] (21.10.2021 13:23:19)
Jen se bude těžko odlišovat, jestli to byla série nebo bastlení. [longr] (21.10.2021 9:49:20)
Škrcení výkonu u karburátorových moto (aby se to dalo na slabší papíry) se běžně dělalo jen škrcením sání a tryskama. Čím méně se musí dělat dílů, tím lépe. Přece by neobráběli více typů hlav. Klidně se tím dají srazit 2-3 kW.
Ale u starších jaw, kalifů, panelek 250 apod. se různé komprese dělaly. On se v tom jeden snadno ztratí, protože bylo i více typů kanálů a nikdo pořádně neví, co bylo origo a co už dobová tvořivost. Kdekdo si nechal stočit hlavu (i já jsem to na pár hlavách dělal) a jede to výrazně líp. Takže bych to určitě nezavrhoval, jako že to nemůže být i u 63x.
[longr] (21.10.2021 9:48:38)
Z dostupných dobových zdrojů, viz např. zmiňovaný Dočkal, vyplývá, že rozdíl ve výkonu mezi tichou a hlučnou verzí byl 2 k ve prospěch hlučné verze. Nevím, proč by uškrcené sání nemohlo snížit výkon. Mě to naopak přijde logické. Do motoru se dostane méně vzduchu, tím pádem i méně směsi, proto nižší výkon. To samé platí i u strojů s motorem 638, kde se k seškrcení použil jiný princip - clonka za karburátorem. Zde by měl být rozdíl dokonce 2 kW ve prospěch verze bez clonky. Samozřejmě uznávám, že tyto rozdíly byly naměřeny u zkušebních motorů na zkušebně a že u sériových motorů s pověstnou kvalitou výroby v Jawě se tento rozdíl může stírat, zvláště u jetých motorů. [Ota] (21.10.2021 8:28:04)
Ahoj, mam "jedničku" prodanou v ČSSR v 74 a mám vypolstrovanou takovou obdélníkovou mřížku molitanem vloženou do vstupního kanálu filtrboxu. Je to tichá verze určená pro ČSSR. Karbec 2801. [Maarek] (20.10.2021 21:04:52)
Krizoň: Informace, mám jen z katalogů a Dočkala. To beru, že nemusí být úplně spolehlivý zdroj. V katalozích verze označujou podle hlučnosti, ne podle výkonu. Grafy z brzdy jsem nikdy neviděl. Mám 634 bez labirintu a 115 tryskou. Nevím, jestli originál, nebo to některý z minulých majitelů předělal. Se spotřebou je to docela dobrý. Před několika rokama jsem byl s kamarádama na výletě do Slovinska a okolí. Psal jsem si tankování a spotřeba mi vyšla 2,9 l/100km. Byla mezi náma 250 kejvačka se sajdou, takže se moc rychle nejelo. [Honza (Js)] (20.10.2021 19:44:03)
Honza JS: Nejakej duvod to melo, ale vyssi vykon to nebyl. Klidne to muze souviset s mizernym benzinem v SSSR, treba to snizovalo riziko klepani.
Katalog dilu nerika vsechno, o hlavach a vyfukach proste mlci. Mam originaly katalogu, a presto jsem ve svoji anglicky ctyrce mel dily bez kterych to proste vic nez 20 koni neda. A svete div se, v katalogu o nich neni ani slovo.

Az mi nekdo ukaze grafy z brzdy, kde bude 2x ta sama motorka, jednou s labyrintem a jednou bez, a bude tam narust vykonu, uznam to.

Zatim tu akorat probehly pred nejakou dobou grafy tusim od Milose634 ??? a jeho poladeny 634 v hlucny verzi ktera mela presne tech 20 koni ktery ma mit.
[Krizoň IV.] (20.10.2021 19:19:33)
Kryzoň: Tak to asi byli v Jawě tenkrát blbý, že takový nesmysl dělali už z výroby. Ještě jsem se koukal do katalogu dílů. Obě varianty měly stejný hlavy i výfuky a rozdíl jen v airboxu a trysce. [Honza (Js)] (20.10.2021 18:22:24)
Jak pisu nize, hlavy s vyssi kompresi, vyfuky s otevrenyma vlozkama. Bez toho to lip nepojede. To ze se tady 20 let opakuje porad ta sama blbost na to nema vliv.

Chatra: to je nesmysl, chudou smes tohle nastaveni s labyrintem samozrejme nema. Tim ze zmenis vykuchas labyrint a zvetsis trysku do toho dostanes vic smesi, ale chuda/bohata bude uplne stejne. Akorat to bude vic zrat a bude to hlucny. Za me tahle uprava nesmysl. Mam original 86bg ctyrku z anglie, ktera fakt tech 23 koni ma, jede to sice hezky, ale je to fakt neprijemne hlucny.
[Krizoň IV.] (20.10.2021 17:15:40)
Krizon: A jaký jsou ty úpravy, jestli to není tajný? Já jen, že asi tak 20 let se tady šíří, že labyrint a 92 tryska a nebo bez labyrintu a 115 = vyšší výkon... A ono to tak není?😂😂
Jak je vidět někteří nikdy neviděli plastový labyrint bez molitanu... Fakt existuje, není to mýtus 😂
[pračlověk] (20.10.2021 12:53:08)
OTA: Molitan tam není a nebylo po něm ani stopy, žádné zbytky molitanu ani lepidla.
[Krizoň IV.]Nejde mi o závratný výkon, na to mám jiné motorky. Jen nechci tepelně přetěžovat motor díky chudé směsi.
[Chátra] (20.10.2021 12:15:18)
Ota: Měl by sériově být, aspoň pro J632 určitě - druhý typ tohoto airboxu. Jak to ale měly 634, to musí říct někdo další. Předpokládám ale, že s labyrintem se standartně montoval. [Stíví] (20.10.2021 12:06:56)
Stíví: A měl tam ten molitan z výroby být, nebo ne? Nevíš? [Ota] (20.10.2021 11:27:48)
Akorat to bude vic rvat a vic zrat, pojede to stejne. Tryska 115 je nesmysl na 634 bez dalsich uprav. Vetsi vykon z toho bez otevrenych laufu a hlav s vyssi kompresi nedostanes. [Krizoň IV.] (20.10.2021 9:55:34)
Molitan tam dle mne už není. A zrovna ten je na hluk při sání znát, odstranění labyrintu není tak uširvoucí, jako vykastrování molitanu. Vlastně, mezi konfigurací s/bez labyrintu jsem hlukově nezaznamenal nic. Bez molitanu to ale umí zarezonovat (tenká plochá stěna bez výztužných žeber, prima ozvučnice). Na natryskování karbu a jeho průběhu je ale absence labyrintu znát diametrálně. [Stíví] (20.10.2021 8:35:02)
Chátra: Máš v airboxu pod filtrem (v té druhé komoře) molitan, jako je u novějších airboxů 638 - 640? Z té fotky úplně nepoznám jestli je tam zašpiněný molitan nebo nic. Já mám hlučnou verzi bez labyrintu a bez molitanu (nevím, jestli ho někdo přede mnou neodstranil) a v určitých otáčkách je ta motorka opravdu hlučná, až je to nepříjemné i v helmě... [Ota] (20.10.2021 8:20:48)
Díky moc! Takže při renovaci labyrint odstraním a natryskuju karb na 115/55. Kdyby chtěl náhodou někdo, v rámci zachování originality, vyměnit tento tlumič za tlumič bez labyrintu, ať se ozve, než na to vezmu kleště! [Chátra] (19.10.2021 19:38:10)
Ten labyrint mám na 634 z roku 1982 taky.
Podle Knihy byly hlučnější motorky na export do SSSR. Za těch 45 je ale možné, že tvoje motorka již nemá původní tlumič sání.
[pračlověk] (19.10.2021 18:46:09)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,188 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 1.12.2021 11:33:15